dnes je 18.4.2024

Input:

Dotace z Evropské unie

21.11.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotace z Evropské unie

Jaroslava Svobodová

Pojem

Kromě toho, že příspěvková organizace hospodaří:

  • s peněžními prostředky získanými z rozpočtu svého zřizovatele nebo ze státního rozpočtu,

  • s peněžními prostředky získanými hlavní činností,

  • s prostředky svých fondů,

  • s peněžními prostředky získanými jinou činností

  • s peněžitými dary od fyzických a právnických osob,

  • s peněžními prostředky poskytnutými z rozpočtů ÚSC a státních fondů,

  • s peněžními prostředky poskytnutými z Národního fondu,

  • s peněžními prostředky poskytnutými ze zahraničí,

  • s příspěvkem na provoz poskytnutým zřizovatelem zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb,

hospodaří také  s dotací na úhradu provozních výdajů, které jsou nebo mají být kryty z rozpočtu Evropské unie, včetně stanoveného podílu státního rozpočtu na financování těchto výdajů, a s dotací na úhradu provozních výdajů podle mezinárodních smluv, na jejichž základě jsou České republice svěřeny peněžní prostředky z finančního mechanismu Evropského hospodářského prostoru, z finančního mechanismu Norska a Programu švýcarsko-české spolupráce.

Příspěvková organizace účtuje o dotacích z Evropské unie podle ČÚS č. 703 – Transfery, přičemž nevyčerpaná část dotace se účtuje do rezervního fondu v souladu s odst. 6 ČÚS č. 704 – Fondy účetní jednotky, protože stanoví-li ČÚS č. 704 odlišný postup účtování o některém transferu, postupuje účetní jednotka podle příslušného ustanovení ČÚS č. 704. Tyto dotace dále vedeme jako transfery.

Co je transfer

Transferem se rozumí poskytnutí peněžních prostředků z veřejných rozpočtů i přijetí peněžních prostředků veřejnými rozpočty, včetně prostředků ze zahraničí, zejména v případě státního rozpočtu, rozpočtů územních samospráv či státních fondů, tedy zejména dotace, granty, příspěvky, subvence, dávky, nenávratné finanční výpomoci, podpory či peněžní dary. Za převod těchto peněžních prostředků poskytovatel nezískává od příjemce protiplnění. Jako o transferu účtuje příspěvková organizace, jestliže jí byl poskytnut příspěvek na provoz nebo dotace na pořízení dlouhodobého majetku jiným zřizovatelem.

Poskytovatelem je subjekt, který poskytuje transfer jeho příjemci na základě svého rozhodnutí nebo dohody s příjemcem, včetně organizační složky státu poskytující předfinancování transferu zejména z rozpočtu Evropské unie z příslušné kapitoly státního rozpočtu, nebo na základě jiného právního předpisu.

Zprostředkovatelem je vybraná účetní jednotka, která přijímá a poskytuje průtokový transfer.

Příjemcem je subjekt, který přijímá transfer s cílem úhrady závazku nebo pořízení aktiva, což je ve většině případů příspěvková organizace.

Co není transfer

Za transfer se nepovažuje poskytnutí či přijetí peněžních prostředků v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů, informace o otevření limitu výdajů v případě organizačních složek státu, daně, obdobné poplatky a dávky, pokuty, penále, odvody sankčního charakteru a obdobné platby; za transfer se také nepovažují peněžní prostředky poskytnuté zřizovatelem a určené na pořízení dlouhodobého majetku s výjimkou drobného dlouhodobého majetku jím zřizované příspěvkové organizaci, pokud nebyly poskytnuty z peněžních prostředků z transferu přijatého zřizovatelem za tímto účelem, a také odvod těchto peněžních prostředků příspěvkovou organizací zpět zřizovateli.

Transfery dělíme na:

  • Průtokové transfery – transfer, u kterého jeho poskytovatel určil příjemce a výši transferu, a účetní jednotka nemá možnost ovlivnit jeho výši ani příjemce a je povinna jej poskytnout příjemci.

  • Transfery bez vypořádání – účelové i neúčelové transfery, u kterých poskytovatel nestanovil příjemci povinnost podávat zprávu o použití transferu ani si nevymínil právo kontroly použití transferu.

  • Transfery s povinností vypořádání u příjemce – jsou stanoveny podmínky, které musí příjemce splnit pro poskytnutí transferu smlouvou nebo jinými předpisy. Před schválením podléhají transfery kontrolám. Nárok na transfer u příjemce vznikne k okamžiku finančního vypořádání.

Dotace z EU můžeme zařadit jako transfery s povinností vypořádání u příjemce, protože jsou vždy poskytovány na základě rozhodnutí, dohody nebo smlouvy a jejich finanční vypořádání je přísně sledováno.

  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů

  • Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů

  • České účetní standardy pro některé vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., konkrétně ČÚS č. 701 – Účty a zásady účtování na účtech, ČÚS č. 703 – Transfery a ČÚS č. 704 – Fondy účetní jednotky, v platném znění

  • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů

Základní účetní postupy

Účtování provozních dotací z Evropské unie s povinností vypořádání u příjemce:

Žadatel o dotaci z Evropské unie účtuje o podmíněné pohledávce na podrozvahových účtech 913(953)/999 v okamžiku, kdy:

  • byla podána žádost o přiznání transferu ze zahraničí na konkrétní částku,

  • obdržel rozhodnutí o přiznání transferu nebo smlouvu o poskytnutí transferu, který je určen k vypořádání,

  • nastala jiná skutečnost, která je natolik určitá, že zakládá možnost poskytnutí nebo zprostředkování transferu příjemci.

O transferech poskytnutých ze zahraničí se účtuje na podrozvahových účtech podle nastavených pravidel v každé jednotlivé příspěvkové organizaci.

Na podrozvahové účty příspěvková organizace neúčtuje v případě, že:

  • nemá potvrzený příslib,

  • dotace není určena k vypořádání (málo pravděpodobné),

  • účetnictví organizace vede ve zjednodušeném rozsahu.

U transferu, kdy byly poskytnuty peněžní prostředky před splněním povinnosti jeho vyúčtování, nejpozději k okamžiku provedení finančního vypořádání, se o takových peněžních částkách účtuje jako o zálohách. Příjemce účtuje na účtu 374 – Krátkodobé přijaté zálohy na transfery nebo na účtu 472 – Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery, bude-li záloha vypořádána za období delší než jeden rok. O přijaté záloze tak účtujeme 241/374 (472).

V případě neinvestičního transferu realizovaného formou zálohy, kdy nelze zpochybnit jeho výši, účtuje příjemce o předpisu pohledávky z titulu poskytnutého transferu 346/671 nebo 348/672. U investičního transferu účtuje příjemce o předpisu pohledávky 346 (348)/403.

Při vypořádání transferu realizovaného formou zálohy v účetním období, v jakém byl transfer poskytnut, zúčtujeme zálohu: 374 (472)/346 (348). O inkasu doplatku účtujeme 241/346 (348) a o vrácení přeplatku 374(472)/241.

Provozní dotace z EU Varianta A

Č. Text Období Částka MD D
1. Rozhodnutí o poskytnutí výše dotace z EU 2/2015 120 000 913 999
2. Přijatá záloha na dotaciOdúčtování z knihy podrozvahových účtů 5/2015 120 000 241 374
999 913
Nahrávám...
Nahrávám...