dnes je 20.4.2024

Input:

Elektronická evidence tržeb

21.9.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Elektronická evidence tržeb

Ing. Zdeněk Morávek

Pojem

Elektronická evidence tržeb je nová povinnost poplatníků daně z příjmů, která je zavedena zákonem č. 112/2016 Sb. o evidenci tržeb. Některé části tohoto zákona vstupují v účinnost dne 1. 9. 2016, převážná část potom 1. 12. 2016. Současně s tímto zákonem byl zveřejněn také doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb, konkrétně zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů), zákon o dani z přidané hodnoty (zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů) a zákon o správních poplatcích (zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů).

Důvody pro zavedení EET

Podle vyjádření MF ČR představuje elektronická evidence tržeb moderní a účinný nástroj proti dlouhodobému a systematickému krácení daňové povinnosti v některých oblastech podnikání. Hlavními důvody pro zavedení evidence tržeb tak jsou:

  • nastavení férového prostředí pro všechny podnikatele, odstranění nerovných podmínek v konkurenčním prostředí,

  • potlačení šedé ekonomiky, a to i ve vztahu k zaměstnancům, což by mělo vést ke spravedlivější sociální politice a větší ochraně a stabilitě zaměstnaneckého prostředí,

  • efektivnější výběr daní, změna přístupu podnikatelů k přiznávání a placení daní, rychlejší a přesnější reakce na podvodné praktiky,

  • snížení schodku státního rozpočtu bez nutnosti zvyšovat daňové sazby,

  • zavedení unikátního komunikačního kanálu s finanční správou,

  • využití získaných dat pro práci finanční správy, což by, mimo jiné, mělo vést k tomu, že poctiví podnikatelé nebudou zatěžováni namátkovými daňovými kontrolami a dojde k omezení administrativy spojené s daňovými kontrolami.

Subjekty evidence

Subjekty evidence tržeb jsou poplatníci daně z příjmů, a to jak fyzické, tak právnické osoby.

Tyto subjekty budou do evidence zapojovány postupně, z důvodu postupného náběhu celého systému, a to ve 4 fázích:

  • v 1. fázi – od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,

  • ve 2. fázi – od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,

  • ve 3. fázi – od 1. března 2018 – ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, např. svobodná povolání, doprava, zemědělství,

  • ve 4. fázi – od 1. června 2018 – vybraná řemesla a výrobní činnosti, např. výroba oděvů a textilií, výroba nábytku, opravy a instalace strojů a zařízení.

Vymezení tržeb

Zcela zásadní úpravou je potom vymezení tržeb, které této evidenci podléhají. Evidovanou tržbou je tržba, která splňuje formální náležitosti a která zakládá rozhodný příjem. Formální náležitosti splňují zejména tržby uskutečněné v hotovosti nebo tržby uskutečněné bezhotovostně kartou přes platební terminál. Jedná se také o řadu dalších, méně častých případů tržeb, ty však v tuto chvíli není nutné blíže rozebírat. Naopak, formální náležitosti nesplňují platby provedené převodem z účtu na účet, tyto tedy evidenci nepodléhají.

Rozhodující je potom vymezení rozhodného příjmu, které je obsaženo v § 6 zákona č. 112/2016 Sb., rozhodným příjmem se pro účely tohoto zákona rozumí u poplatníka daně z příjmů právnických osob příjem z činnosti, která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který:

  1. není předmětem daně z příjmů,
  2. je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý,
  3. podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně nebo
  4. podléhá dani ze samostatného základu daně.

Z uvedeného tak vyplývá, jaké příjmy není nutné evidovat, jedná se zejména o příjmy, které nejsou předmětem daně a které jsou zdaňované srážkovou daní. Také se jedná o tržby ojedinělé, bez bližší specifikace, lze tak předpokládat, že s praktickou aplikací tohoto ustanovení budou určité problémy. Pojem je blíže vysvětlen v Metodickém pokynu k aplikaci zákona o evidenci tržeb, který zpracovalo GFŘ.

Je potřeba zdůraznit, že na transakce, které nejsou pro účely tohoto zákona považovány za evidované tržby, se povinnost evidence nevztahuje, a to bez ohledu na to, zda v souvislosti s nimi vzniká předmět daně či nikoliv, tedy obecněji, jaký mají daňový dopad.

  • Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb

  • Zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb

  • Vyhláška č. 269/2016 Sb., o způsobu tvorby podpisového kódu

Nahrávám...
Nahrávám...