dnes je 18.4.2024

Input:

Harmonogram účetní závěrky

1.1.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.3.20
Harmonogram účetní závěrky

Ing. Danuše Prokůpková

HARMONOGRAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY

Organizační uspořádání účetní jednotky: Územně samosprávný celek

Označení:...................... Číslo:......................................

Zpracoval:...................... Kontroloval:......................................

Platnost:...................... Závaznost:......................................

Datum vydání:.................. Vydává:......................................

Nahrazuje:...................... Doplňuje:...........................

Počet stran:..................... Přílohy:......................................

Metodické vymezení: Postup prací na roční účetní závěrce:

1. Přípravné práce

1.1. Kontrola převodu zůstatků z minulého roku

1.2. Inventarizace

1.3. Účetní analýza

1.4. Daňová analýza

2. Účetní uzávěrka - uzavírání účetních knih

3. Účetní závěrka (včetně finanční analýzy)

4. Závěrečný účet

5. Zveřejňování údajů z účetní závěrky

Čl. 1

Podstata účetní závěrky

1.1. Cílem účetní závěrky je zjištění:

  • stavu majetku a závazků ke stanovenému datu,

  • stavu majetkových a finančních fondů,

  • výsledku hospodaření prostřednictvím příjmů a výdajů (nákladů a výnosů

  • z hospodářské činnosti),

  • změny finanční pozice,

  • toků peněžních prostředků.

1.2. Povinnost účetní uzávěrky a účetní závěrky

VZOR:

Povinnost účetní závěrky obecně a závazně stanoví § 17 a § 18 až 23 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Pro uzavírání a otevírání účtů v územně samosprávných celcích – obcích platí:

  • vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu

  • vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané jednotky

  • o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti

  • Český účetní standard pro některé vybrané účetní jednotky č. 702 – Otevírání a uzavírání účetních knih

  • Český účetní standard pro některé vybrané účetní jednotky č. 701 – Účty a zásady účtování na účtech.

Čl. 2

Etapizace prací

2.1. Přípravné práce na provedení roční účetní závěrky.

Do této zvolené etapy zahrnuje obec především ty skutečnosti, které souvisí s uzavíráním knih v širším pojetí a jsou tvořeny takovými postupy, jako je např.:

  • Provedení kontroly průběžného evidování transakcí, k nimž v účetním období došlo a které jsou významně odlišné od běžně evidovaných účetních případů. Jinak řečeno prověření správnosti účetních postupů u neobvyklých hospodářských operací. Cílem tohoto postupu je ujištění, že se věcná a časová příslušnost se odvíjí od vhodné aplikace příslušných platných právních předpisů.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. finančního odboru

  • Zhodnocení významu a dopadu hospodářských skutečností zobrazených v účetním systému. Kvalita a pojetí účetní soustavy v účetní jednotce a organizační a věcná příprava v průběhu roku.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. finančního odboru

  • Zkompletování potřebné dokumentace k jednotlivým hospodářským operacím a účetním případům, které budou dokumentovat, že zvolené postupy odpovídají charakteru účetního případu a platné legislativě.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. účtárny

  • Zhodnocení celkové úrovně účetního systému v jednotce z hlediska srozumitelnosti, přehlednosti a trvanlivosti účetních zápisů.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. účtárny

  • Zhodnocení úrovně vnitřního kontrolního systému, úrovně zpracování vnitřních směrnic a jejich aplikace.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. finančního odboru

2.2. Kontrola převodu zůstatků z minulého roku.

Jde o zajištění bilanční kontinuity majetku a závazků podle jednotlivých syntetických i analytických účtů.

Dále se jedná o kontrolu zúčtování rozdělení výsledku hospodaření v souladu s rozhodnutím zastupitelstva.

Termín: 31. 12.

Odpovídá: ved. finanční účtárny

2.3. Provedení a vyhodnocení inventarizací a zúčtování inventarizačních rozdílů.

Provedení řádné inventarizace majetku a závazků je jednou z hlavních podmínek zabezpečující průkaznost účetnictví.

Inventarizace je zajištěna vnitropodnikovou směrnicí o inventarizaci majetku a závazků obce, kde je stanoven její průběh a vyhodnocení podle jednotlivých složek majetku a závazků:

2.3.1. Kontrola účetního stavu a ocenění majetku a závazků.

Zabezpečit a ověřit správné ocenění inventarizovaného majetku a závazků na základě zákona o účetnictví a postupů účtování pro organizační složky státu, územní samosprávné celky a příspěvkové organizace, kde je speciálně řešeno ocenění dlouhodobého majetku, zásob, ostatního majetku a závazků.

2.3.2. Zjištění skutečného stavu fyzickou a dokladovou inventurou.

Ve vnitropodnikové směrnici o inventarizaci jsou stanoveny termíny pro fyzické inventury hmotného majetku a dokladové inventury u ostatního majetku a závazků včetně osob odpovědných za jejich provedení a složení komisí.

V případě přirozených úbytků zásob je třeba postupovat podle příslušného interního pokynu. Způsob tvorby normy přirozených úbytků je tímto pokynem prokazatelně doložen (technologickým propočtem a odbornou expertízou).

2.3.3. Vyčíslení inventarizačních rozdílů a jejich vypořádání.

Zabezpečit zúčtování inventarizačních rozdílů do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků (a to včetně případných inventarizačních rozdílů k 31. 12., zjištěných až v průběhu měsíce ledna) a podle dílčích inventarizačních rozdílů správně proúčtovat (není možné provádět kompenzaci manka a přebytků na majetku a závazcích).

V případě nutnosti umožnit účast auditora při přípravě a vyhodnocení inventarizací a namátkově i při provádění vlastních fyzických inventur.

Termín: dílčí termíny dle směrnice o inventarizaci

Odpovídá: předseda UIK

2.4. Účetní analýza (navazuje na inventarizaci účtů).

Účetní jednotka zahrnuje do svých aktiv majetek za podmínek jestliže:

  • má k němu vlastnické právo,

  • jednotlivé položky aktiv lze ocenit ve smyslu zákona o účetnictví,

  • z majetku plyne organizaci budoucí prospěch.

2.4.1. Kontrola uplatnění realizačního principu se váže výhradně k hospodářské činnosti obce:

Podstata realizačního principu souvisí s okamžikem realizace, tj. okamžik zaúčtování realizovaných výkonů do výnosů. Z hlediska účetní závěrky je nutné věnovat pozornost v tomto směru lednovým fakturám, které byly vystaveny za výkony dodané v prosinci a tyto faktury zaúčtovat ještě do starého účetního období.

2.4.2. Vyúčtování kursových rozdílů.

Nutnost zúčtovat kurzové rozdíly je důsledkem požadavku stanoveného v zákoně o účetnictví - oceňovat devizové operace vedle korunové hodnoty také v cizích měnách. Korunovou hodnotu deviz a valut je třeba aktualizovat kurzem ČNB platným k 31. 12.

2.4.3. Kontrola časového rozlišení nákladů a výnosů u podnikatelské (tj. zdaňované) činnosti.

U časového rozlišení je třeba ověřit podmínku, zda účetní případy zúčtované na účtech 381 až 385 splňují podmínku, že je znám:

  • titul (účel),

  • přesná částka,

  • období, jehož se týkají.

Tyto podmínky musí být splněny současně, pokud nejsou, jedná se o rezervy nebo dohadné položky.

Zejména je nutno prověřit a zaúčtovat leasingové operace.

Časové rozlišení není nutno používat v případech:

  • jestliže se jedná o nevýznamné položky,

  • jde-li o pravidelně se opakující výdaje, popř. příjmy.

Konkrétní případy časového rozlišení musí být řešeny vnitřní směrnicí.

Termín: k 31. 12.

Odpovídá: ved. finanční účtárny

2.4.4. Vyúčtování dohadných položek u podnikatelské činnosti.

Dohadné položky splňují podmínku, že je znám titul (účel) a období, jehož se týkají, ale není známa přesná částka. Aktivních dohadných položek je třeba používat tam, kde výnosy přísluší do běžného roku, ale nelze je účtovat jako pohledávky (není známa přesná částka). Jde především o náhrady za škody od pojišťovny (tato položka hraje roli u propočtu daně).

U dohadných účtů pasivních není přesně známa výše závazku. Jde zejména o nevyfakturované dodávky, náhrady škod placené organizací, předpokládané prémie a odměny vztahující se k běžnému roku (vyplácené až v následujícím roce), pokud není známa jejich přesná výše.

2.4.5. Tvorba a zúčtování rezerv na očekávaná rizika a ztráty v činnosti obce.

Zúčtování rezerv je nutno věnovat zvýšenou pozornost. Principy tvorby a čerpání rezerv jsou stanoveny vnitřní směrnicí. U zákonných rezerv je nutno přesně vycházet ze zákona o rezervách. Jde zejména o rezervy na opravy, jejichž tvorba a čerpání musí být řešena systémově. Také tvorba a čerpání případných ostatních rezerv musí vycházet z vnitřní směrnice. Zůstatek rezerv je třeba při

Nahrávám...
Nahrávám...