dnes je 29.3.2024

Input:

Pomocný analytický přehled

11.7.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Pomocný analytický přehled

Jaroslava Svobodová

Pojem

Pomocný analytický přehled (dále jen "PAP") je účetní záznam, který obsahuje detailní členění vybraných informací z účetnictví příslušných účetních jednotek.

PAP je členěn především pro potřeby statistického vykazování z hlediska informačních povinností České republiky vůči Evropské komisi (EUROSTAT). Cílem PAP je naplnit požadavky dané orgány Evropské unie na statistiku národních účtů a notifikace vládního deficitu a dluhu v rámci procedury Excessive Debt Procedure a požadavky tuzemských subjektů v rámci zajišťování informací pro účely monitorování a řízení veřejných financí. PAP je nenahraditelným zdrojem informací založených na akruální bázi pro zatřídění do položek stanovených podle metodiky ESA (The European System of National and Regional Accounts) a GFS (Government Finance Statistics), a to v členění podle charakteru přírůstků a úbytků na vybraných syntetických účtech rozvahy, resp. položkách PAP, a v členění podle jednotlivých partnerů.

V souvislosti s vyhláškou č. 312/2014 Sb., o podmínkách sestavení účetních výkazů za Českou republiku (konsolidační vyhláška státu), ve znění pozdějších předpisů, slouží PAP i pro účely sestavení účetních výkazů za Českou republiku a za dílčí konsolidační celky státu, přičemž s účinností od 1. ledna 2015 byl závazný vzor PAP rozšířen o údaje pro účely sestavení účetních výkazů za Českou republiku a za dílčí konsolidační celky státu.

V neposlední řadě slouží PAP pro potřeby České národní banky, konkrétně jsou data PAP využívána v rámci sestavování čtvrtletních finančních účtů a ve statistice platební bilance a investiční pozice.

PAP předávají některé vybrané účetní jednotky s dalšími účetními záznamy a finančními výkazy do Centrálního systému účetních informací státu (dále jen "CSÚIS"). Povinnost sestavovat a předávat PAP do CSÚIS uložila některým vybraným účetním jednotkám vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění pozdějších předpisů, přičemž příloha č. 2a k vyhlášce č. 383/2009 Sb. obsahuje závazný vzor PAP a příloha č. 2b k vyhlášce č. 383/2009 Sb. stanovuje termíny předávání PAP do CSÚIS.

Pomocný analytický přehled (PAP) obsahuje detailní informace z účetní závěrky (rozvahy, výkazu zisku a ztráty a přílohy v účetní závěrce) a další informace nezbytné pro jejich uživatele. PAP mají povinnost sestavit a předat do Státní pokladny, konkrétně do modulu Centrální systém účetních informací státu (CSÚIS), nejvýznamnější vybrané účetní jednotky1) v České republice. Vzhledem ke skutečnosti, že příští rok uplyne již deset let od prvního předávání PAP do CSÚIS, bylo na Ministerstvu financí v roce 2019 rozhodnuto, že nastala vhodná příležitost posoudit dosavadní rozsah a strukturu PAP a vyhodnotit, zda není možné provést redukci PAP s cílem snížit administrativní zátěž dotčených účetních jednotek.

----------------------------------------------------------------------

1) "Ustanovení § 3a odst. 1 a 2 vyhlášky č. 383/2009 Sb., technická vyhláška o účetních záznamech, ve znění pozdějších předpisů:

(1) Pro účely monitorování a řízení veřejných financí a pro účely sestavení účetních výkazů za Českou republiku a za dílčí konsolidační celky státu předávají vybrané účetní jednotky, s výjimkou účetních jednotek podle odstavce 2, elektronicky ve formalizované dávce Pomocný analytický přehled.

(2) Pomocný analytický přehled podle odstavce 1 nepředávají

  1. zdravotní pojišťovny,
  2. dobrovolné svazky obcí,
  3. obce, jejichž počet obyvatel zveřejněný Českým statistickým úřadem je na počátku bezprostředně předcházejícího účetního období menší než 3 000, a
  4. příspěvkové organizace, jejichž zřizovatelem je obec, kraj nebo dobrovolný svazek obcí a jejichž aktiva celkem (netto) nepřesahují alespoň v jednom ze dvou bezprostředně předcházejících účetních období výši 100 000 000 Kč."



Hlavní uživatelé dat PAP, tj. Český statistický úřad, Česká národní banka a Ministerstvo financí, zpracovali v roce 2019 analýzy týkající se předávání PAP dotčenými účetními jednotkami, rozsahu vykazovacích povinností a využívání jednotlivých částí PAP. Od zahájení sestavování a předávání PAP do CSÚIS v roce 2012 již byli uživatelé dat schopni efektivně vyhodnotit předávané informace do CSÚIS a posoudit, které jsou pro jejich činnost nezbytné, a naopak označit ty, které mohou být duplicitní a mohou být nahrazeny jiným současným zdrojem dat, případně označit ty, jejichž předávání je neefektivní. Vše bylo posuzováno s ohledem na snížení administrativní zátěže vybraných účetní jednotek.

Na základě provedených analýz a společných jednání uživatelů dat PAP bylo navrženo, jakým způsobem se od roku 2022 změní závazný vzor PAP, tedy které doposud vykazované informace v PAP budou zrušeny. Připravované změny byly prezentovány a diskutovány na metodických dnech účetnictví státu, které pravidelně pořádá Ministerstvo financí pro metodická centra II. stupně, tedy zástupce krajů, ministerstev a ostatních kapitol státního rozpočtu. Tento záměr byl kladně přijat a v roce 2021 byl zahájen legislativní proces k vyhlášce, kterou se mění vyhláška č. 383/2009 Sb., technická vyhláška o účetních záznamech, ve znění pozdějších předpisů2).

------------------------------------------------------------------------------

2) Vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění pozdějších předpisů.



V rámci provedených analýz a diskusí mezi uživateli dat byla řešena i možnost snížení počtu účetních jednotek předávajících PAP do CSÚIS. Rozsah výběru účetních jednotek předávajících PAP byl posuzován s ohledem na potřebu zajištění administrativních zdrojů, jejichž míra pokrytí musí být dostatečná, aby byla zajištěna kvalita dat i stávajících metod při sestavování národních účtů. Následně bylo rozhodnuto, že počet účetních jednotek předávajících PAP se nebude snižovat ani zvyšovat. Snížení počtu účetních jednotek předávajících PAP by mohlo vést ke snížení vypovídací schopnosti vykazovaných dat za Českou republiku, za jejichž kvalitu je Česká republika mezinárodně oceňována. U účetních jednotek, kterým by byla povinnost předávat PAP zrušena, by se muselo přistoupit ke statistickému zjišťování prostřednictvím jiného výkazu.

Závazný vzor PAP je uveden v Příloze č. 2a k vyhlášce č. 383/2009 Sb. PAP se doposud skládal ze 17 částí, přičemž jej bylo možné rozdělit na 4 úrovně:

1. úroveň – Části I až III PAP, které obsahují členění jednotlivých syntetických účtů z rozvahy (Část I PAP – Rozvaha) a výkazu zisku a ztráty (Část II PAP – Náklady a Části III PAP – Výnosy),

2. úroveň – Části IV až IX PAP, které obsahují detailní členění vybraných syntetických účtů z Části I PAP – Rozvaha na jednotlivé typy změny, resp. druhy přírůstků a úbytků na stranách MÁ DÁTI a DAL (Část IV PAP – Dlouhodobý nehmotný majetek a dlouhodobý hmotný majetek, Část V PAP – Zásoby, Část VI PAP – Pohledávky, Část VII PAP – Závazky, Část VIII PAP – Ostatní aktiva a Část IX PAP – Jmění účetní jednotky),

3. úroveň – Části X až XIII PAP, které slouží pro vykazování partnerů z Částí I až IX PAP,

4. úroveň – Části XIV až XVII PAP, které obsahují další informace pro účely sestavení účetních výkazů za Českou republiku a dílčí konsolidační celky státu (Část XIV PAP – Přehled majetkových účastí a jejich změn, Část XV a Část XVI PAP – Přehled podrozvahových účtů a členění podle jednotlivých partnerů, Část XVII PAP – Vysvětlení významných částek).

Z uvedeného je zřejmé, že PAP byl doposud velmi rozsáhlý a jeho zpracování bylo administrativně náročné. Dotčené účetní jednotky si také na jeho pracnost často stěžovaly, a to i s ohledem na nízkou využitelnost PAP na úrovni samotné účetní jednotky. Cílem úprav závazného vzoru PAP od 1. 1. 2022 je proto co nejefektivněji snížit administrativní zátěž dotčených účetních jednotek při současném vyhovění požadavkům na vykazování pro účely sestavování národních účtů a účetních výkazů za Českou republiku.

Úpravy PAP vycházejí ze zpracovaných analýz a vyhodnocení dat vykazovaných v PAP a jsou předmětem vyhlášky č. 341/2021 Sb., kterou se mění vyhláška č. 383/2009 Sb., technická vyhláška o účetních záznamech, ve znění pozdějších předpisů, která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů dne 21. září 2021 v částce č. 149. Touto novelou vyhlášky došlo k výrazným úpravám závazného vzoru PAP, které jsou detailně popsány v následujícím textu. Vyhláška nabyla účinnosti dne 1. 1. 2022 a dotčené účetní jednotky změny poprvé aplikují při sestavení PAP za období od 1. 1. 2022 do 31. 3. 2022.

Změny v Části I PAP – Rozvaha

1. Zjednodušení vykazování kulturních předmětů

Od roku 2022 dochází ke zjednodušení vykazování kulturních předmětů v Části I PAP, kdy se ruší detailní členění kulturních předmětů na jednotlivé položky PAP a kulturní předměty se budou již vykazovat pouze na úrovni syntetických účtů 032 – Kulturní předměty a 162 – Opravné položky ke kulturním předmětům nebo pouze jako jedna položka příslušného syntetického účtu, tj. syntetického účtu 036 – Dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji, 042 – Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek a 168 – Opravné položky k nedokončenému dlouhodobému hmotnému majetku. Tato změna se projeví i při vykazování kulturních předmětů v Části IV PAP, ve které se vykazují syntetické účty 032, 036 a 042 podle jednotlivých typů změn na stranách MÁ DÁTI a DAL. Změny ve vykazování jsou uvedeny v následující tabulce č. 1.

Tabulka č. 1 Vykazování kulturních předmětů v PAP – dřívější znění a znění od 1. 1. 2022

Znění do 31. 12. 2021 Znění od 1. 1. 2022
032 Kulturní předměty: 032 Kulturní předměty
03203201 Kulturní předměty – sbírky muzejní povahy a další umělecká díla
03203202 Kulturní předměty – kulturní památky v ocenění 1 Kč [viz § 25 odst. 1 písm. k) ZoÚ ]
03203209 Kulturní předměty – ostatní
03603201 Kulturní předměty – sbírky muzejní povahy a další umělecká díla 03603200 Kulturní předměty
03603202 Kulturní předměty – kulturní památky v ocenění 1 Kč [viz § 25 odst. 1 písm. k) ZoÚ ]
03603209 Kulturní předměty – ostatní
04203201 Kulturní předměty – sbírky muzejní povahy a další umělecká díla 04203200 Kulturní předměty
04203209 Kulturní předměty – ostatní
162 Opravné položky ke kulturním předmětům: 162 Opravné položky ke kulturním předmětům
16203201 Opravné položky ke kulturním předmětům – sbírky muzejní povahy a další umělecká díla
16203209 Opravné položky ke kulturním předmětům – ostatní
16803201 Opravné položky k nedokončeným kulturním předmětům – sbírky muzejní povahy a další umělecká díla 16803200 Opravné položky k nedokončeným kulturním předmětům
16803209 Opravné položky k nedokončeným kulturním předmětům – ostatní

Zdroj: Příloha č. 2a k vyhlášce č. 383/2009 Sb. v aktuálním znění a ve znění účinném od 1. 1. 2022, vlastní zpracování.

2. Zrušení členění položek "investiční" a "neinvestiční" a sjednocení vykazování transferů spolufinancovaných z EU/FM

V prvé řadě se ruší členění pohledávek a závazků na jednotlivé položky PAP z titulu transferů, a to na "investiční", "neinvestiční" a "s předpokládaným spolufinancováním z EU". Vykazování těchto informací bude nadále zajištěno prostřednictvím příslušných položek PAP v rámci syntetických účtů v Části I PAP (syntetický účet 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku), v Části II PAP (syntetický účet 571 – Náklady vybraných ústředních vládních institucí na transfery572 – Náklady vybraných místních vládních institucí na transfery) a v Části III PAP (syntetický účet 671 – Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z transferů a 672 – Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů).

Konkrétně se jedná se o následující syntetické účty pohledávek a závazků z titulu transferů:

  • 346 – Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi,

  • 347 – Závazky k vybraným ústředním vládním institucím,

  • 349 – Závazky k vybraným místním vládním institucím,

  • 373 – Krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery,

  • 374 – Krátkodobé přijaté zálohy na transfery,

  • 388 – Dohadné účty aktivní,

  • 389 – Dohadné účty pasivní,

  • 471 – Dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery a

  • 472 – Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery,

které již nebudou členěny na jednotlivé položky PAP (tzv. analytické účty PAP). Všechny tyto syntetické účty však budou dále sledovány podle jednotlivých partnerů aktiva/pasiva označených symbolem "P10" v Části X PAP. Tímto dochází ke sjednocení vykazování transferů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů3).

-------------------------------------------------------------------------

3) Finanční mechanismy (FM) zahrnují Fondy Evropského hospodářského prostoru a Norska a Program švýcarsko-české spolupráce.



V případě syntetického účtu 345 je ponecháno detailní členění na položku 34534501 – Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce – závazky z dávek sociálního zabezpečení (bez sledování údajů podle jednotlivých partnerů) a na položku 34534509 – Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce – ostatní, kdy jsou údaje dále sledovány podle jednotlivých partnerů aktiva/pasiva označených symbolem "P10" v Části X PAP.

V Části I PAP zůstává zachováno detailní členění syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku, které je uvedeno v tabulce č. 2.

Tabulka č. 2 Členění syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku v Části I PAP

Číslo syntetického účtu/položky Název syntetického účtu/položky
403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku:
40340301 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – tuzemské
40340302 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – s předpokládaným spolufinancováním z EU
40340309 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – ostatní

Zdroj: Příloha č. 2a k vyhlášce č. 383/2009 Sb. v aktuálním znění a ve znění účinném od 1. 1. 2022, vlastní zpracování.

Na syntetickém účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku jsou vykazovány přijaté investiční transfery v případě některých vybraných účetních jednotek s výjimkou organizačních složek státu, které použijí syntetický účet 401 – Jmění účetní jednotky. Časové rozlišení investičního transferu je pak následně vykazováno na položkách PAP 67101 – Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z transferů – investiční dotace, příspěvky, granty a NeFV nebo 67201 – Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů – investiční dotace, příspěvky, granty a NeFV v Části III PAP.

Od roku 2022 příjemce transferu použije položku 40340302 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – s předpokládaným spolufinancováním z EU u transferu spolufinancovaného z EU/FM, přičemž za spolufinancování z EU/FM považuje tento příjemce také transfery, které jsou předfinancovány z rozpočtu některé kapitoly státního rozpočtu České republiky. Na této položce bude vykazován pouze podíl financovaný z EU/FM. Národní spolufinancování se nově zachycuje odděleně na položce 40340301 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – tuzemské.

Na položce 40340301 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – tuzemské bude vykazována pouze tuzemská část transferu spolufinancovaného z EU/FM a další tuzemské transfery. Na položce 40340302 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – s předpokládaným spolufinancováním z EU bude vykázáno pouze financování z EU/FM, i když je předfinancováno ze státního rozpočtu, a na položce 40340309 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – ostatní bude vykázán jakýkoliv jiný transfer přijatý ze zahraničí.

Výše uvedené úpravy vedou ke zjednodušení vykazování pohledávek a závazků z titulu transferů, které již nebudou detailně členěny na "investiční" a "neinvestiční" dotace a na transfery "s předpokládaným spolufinancováním z EU". Přehled veškerých popsaných změn je zachycen v tabulce č. 3. Tyto úpravy se taktéž projeví v Části VI PAP – Pohledávky a v Části VII PAP – Závazky.

Tabulka č. 3 Vykazování vybraných pohledávek a závazků z titulu transferů v PAP – dřívější znění a znění od 1. 1. 2022

Znění do 31. 12. 2021 Znění od 1. 1. 2022
345 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce: 345 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce:
34534501 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce – závazky z dávek sociálního zabezpečení 34534501 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce –závazky z dávek sociálního zabezpečení
Nahrávám...
Nahrávám...