dnes je 29.3.2024

Input:

Režim peněžních fondů - organizace zřízené státem

1.1.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.3.17.1
Režim peněžních fondů – organizace zřízené státem

Jaroslava Svobodová

REŽIM PENĚŽNÍCH FONDŮ

Účetní jednotka: ……………………….

Označení: ……………………………… Číslo:……………………………………

Zpracoval: ……………………………… Kontroloval: …………………………….

Platnost: ………………………………… Závaznost: ………………………………

Datum vydání: …………………………. Vydává: ………………………………….

Nahrazuje: ……………………………… Doplňuje: ………………………………..

Počet stran: ……………………………. Přílohy: …………………………………..


Čl. 1

Rezervní fond

Úvodní ustanovení:

Legislativní rámec:

Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu § 56 odst. 2 písm. c) zákona č. 218/2000 Sb. a § 57 odst. 1 až 4 zákona č. 218/2000 Sb.

Hospodaření s rezervním fondem organizační složky státu bude vykazováno v Příloze č. 5 účetní závěrky v tabulce:

Rezervní fond organizační složky státu

F. Doplňující informace k fondům účetní jednotky podle přílohy č. 5 k vyhlášce č. 410/2009 Sb.

Číslo
položky
 
Název Běžné
účetní
období
 
B.I. Počáteční stav fondu 
 
B.II. Tvorba fondu 
 
1.  Prostředky poskytnuté ze zahraničí – účelové  
 
2.  Peněžní dary – účelové  
 
3.  Prostředky poskytnuté ze zahraničí – neúčelové  
 
4.  Peněžní dary neúčelové  
 
5.  Odvody neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků  
 
6.  Příjmy z prodeje majetku, který OSS nabyla darem nebo děděním  
 
7.  Příjmy z prodeje majetku státu, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany  
 
B.III. Čerpání fondu 
 
1.  Prostředky poskytnuté ze zahraničí - účelové  
 
2.  Peněžní dary účelové  
 
3.  Prostředky poskytnuté ze zahraničí – neúčelové  
 
4.  Peněžní dary – neúčelové  
 
5.  Výdaje na reprodukci majetku  
 
6.  Výdaje na reprodukci majetku Ministerstva obrany  
 
7.  Ostatní čerpání  
 
B.IV. Konečný stav fondu 
 

Rezervní fond státní příspěvkové organizace

Číslo
položky
 
Název Běžné
účetní
období
 
C.I. Počáteční stav fondu 
 
C.II. Tvorba fondu 
 
1.  Zlepšený výsledek hospodaření  
 
2.  Nespotřebované dotace z rozpočtu Evropské unie  
 
3.  Nespotřebované dotace z mezinárodních smluv  
 
4.  Peněžní prostředky poskytnuté ze zahraničí – účelové  
 
5.  Peněžní prostředky poskytnuté ze zahraničí - neúčelové  
 
6.  Peněžní dary – účelové  
 
7.  Peněžní dary – neúčelové  
 
8.  Ostatní tvorba  
 
C.III. Čerpání fondu 
 
1.  Úhrada zhoršeného výsledku hospodaření  
 
2.  Úhrada sankcí  
 
3.  Doplnění fondu reprodukce majetku se souhlasem zřizovatele  
 
4.  Překlenutí časového nesouladu mezi výnosy a náklady  
 
5.  Peněžní prostředky poskytnuté ze zahraničí – účelové  

 
6.  Peněžní dary – účelové  
 
7.  Ostatní čerpání  
 
C.IV. Konečný stav fondu 
 

1.1 Vyhláška č. 410/2009 Sb. zařadila do směrné účtové osnovy dva rezervní fondy:

  • 413 – Rezervní fond ze zlepšeného výsledku hospodaření

  • 414 – Rezervní fond z ostatních titulů

Zdroje fondu 413 – Rezervní fond ze zlepšeného výsledku hospodaření jsou:

  • příděl ze zlepšeného výsledku hospodaření (zbývající část po uskutečněných přídělech do fondu odměn a přídělu do fondu reprodukce

Zdroje fondu 414 – Rezervní fond z ostatních titulů:

  • peněžní dary,

  • sponzorské příspěvky,

  • nespotřebované finanční prostředky poskytované na základě smluv ze zahraničí.

Účtování o tvorbě a použití rezervního fondu upravuje ĆUS 704 v bodu 6.

1.2 Určení

Fond bude sloužit:

  1. k úhradě zhoršeného hospodářského výsledku,
  2. k úhradě sankcí,
  3. k úhradě zhoršených hospodářských výsledků vzniklých před nabytím účinnosti zákona č. 218/2000 Sb. (§ 55 odst. 2),
  4. k doplnění fondu reprodukce majetku se souhlasem zřizovatele*,
  5. k překlenutí časového nesouladu mezi výnosy a náklady**.

Var:

*Souhlasem zřizovatele se rozumí schválení rozpočtu na běžný rok.

*Souhlas zřizovatele se vyžaduje v případě vzniklé potřeby.

** K úhradě potřeb nezajištěných výnosy příspěvkové organizace nebo příspěvkem zřizovatele na provoz lze rezervní fond použít v průběhu roku pouze v případě, že jeho použití bylo rozpočtováno.

**Použití fondu pro krytí nezajištěných potřeb se vždy rozpočtuje.

**Použití fondu na úhradu nezajištěných potřeb není rozpočtováno.

Účelově určené peněžní dary a peněžní prostředky poskytnuté ze zahraničí se použijí v souladu s jejich určením.

1.3 Podmínky čerpání

1.3.1 Podmínky čerpání schvaluje ve smyslu výše uvedeného bodu vždy oprávněný pracovník na základě:

  1. vnitřního řízení, v souladu s metodikou rozpočtování (schválený rozpočet),
  2. vnitřního dokladu, kterým je „Rozhodnutí o použití fondu”.

1.3.2 „Rozhodnutí o použití fondu” musí obsahovat náležitosti ve smyslu § 11 odst. 1 a 2 ZoÚ a § 33a odst. 9 ZoÚ a § 26 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb.

1.3.3 V souladu s podpisovým vzorem je pro účely použití tohoto účelového fondu stanoven jako:

  1. příkazce operace: (osoba, jméno),
  2. správce rozpočtu: (osoba, jméno),
  3. hlavní účetní: (osoba, jméno).

1.3.4 Jmenovaní pracovníci jsou odpovědni za správnost finanční a účetní operace ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) a § 19 a), c) a d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.

1.4 Účetnictví fondu:

1.4.1 Účetnictví fondu se vede v souladu s § 57 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., § 7 a 8 ZoÚ, § 27 vyhlášky č. 410/2009 Sb. a v souladu s Českými účetními standardy č. 703 – Transfery a č. 704 – Fondy

a to na zvláštním syntetickém účtu podle směrné účtové osnovy č. 413, 414 a v účelném analytickém členění ve smyslu „Účtového rozvrhu” organizace, který je samostatnou vnitřní směrnicí č………… a je sestaven podle požadavku § 14 odst. 2 ZoÚ.

1.4.2 Finanční prostředky fondů mohou být uloženy na samostatném bankovním účtu, anebo se sledují na AU k účtu 241.

Čl. 2

Fond reprodukce majetku

Úvodní ustanovení:

Legislativní rámec:

Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu § 56 odst. 2 písm. b) a § 58 odst. 1 až 4 zákona č. 218/2000 Sb. pro „státní” příspěvkové organizace.

2.1 Tvorba

Hospodaření s fondem reprodukce majetku se vykazuje v Příloze č. účetní závěrky.

Fond reprodukce majetku

státní příspěvkové organizace

F. Doplňující informace k fondům účetní jednotky

Číslo Název Běžné
účetní
období
 
E.I. Počáteční stav fondu 
 
E.II. Tvorba fondu 
 
1.  Příděl ze zlepšeného hospodářského výsledku  
 
2.  Ve výši odpisů dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku  
 
3.  Ve výši výnosů z prodeje dlouhodobého movitého nehmotného a hmotného majetku  
 
4.  Peněžní dary  
 
5.  Ve výši výnosů povolených veřejných sbírek určených na pořízení a technické zhodnocení nehmotného a hmotného dlouhodobého majetku  
 
6.  Ve výši výnosů z prodeje nemovitého majetku, který příspěvková organizace nabyla ve prospěch státu darem nebo děděním  
 
7.  Prostředky poskytnuté ze zahraničí určené účelově na pořízení a technické zhodnocení nehmotného a hmotného dlouhodobého majetku  
 
8.  Ostatní  
 
E.III. Čerpání fondu 
 
1.  Financování pořízení a technického zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku  
 
2.  Financování oprav a udržování hmotného a nehmotného dlouhodobého i krátkodobého majetku  
 
3.  Pořízení hmotného a nehmotného krátkodobého majetku  
 
4.  Úhrada přijatých úvěrů  
 
E.IV. Konečný stav fondu 
 

Zdroje fondu jsou:

  1. odpisy hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku, účtované ve smyslu vnitřní směrnice „Odpisový plán”,
  2. …….% příděl ze zlepšeného hospodářského výsledku,
  3. výnosy z prodeje dlouhodobého movitého hmotného a nehmotného majetku, který nabyla příspěvková organizace ve prospěch státu darem nebo děděním,
  4. dary a výnosy z povolených veřejných sbírek určených na pořízení a technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku,
  5. výnosy z prodeje nemovitého majetku, který příspěvková organizace nabyla ve prospěch státu darem nebo děděním,
  6. prostředky poskytnuté ze zahraničí určenými účelově na pořízení a technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku.

2.2 Užití

Fond bude sloužit:

a. na financování pořízení a technického zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku, u dlouhodobého nehmotného majetku nad hodnotu 60 000 Kč a u dlouhodobého hmotného majetku – samostatné movité věci nad 40 000 Kč Majetek pod stanovenou hranicí se pořizuje z provozních nákladů.

b. jako doplňkový zdroj financování oprav a udržování hmotného a nehmotného dlouhodobého i krátkodobého majetku a na pořízení hmotného a nehmotného krátkodobého majetku.

Var.:

organizace nebude požívat fond jako doplňkový zdroj financování oprav a udržování hmotného a nehmotného dlouhodobého i krátkodobého majetku a na pořízení hmotného a nehmotného krátkodobého majetku,

c. k úhradě úvěrů přijatých podle § 62 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb.

Var.:

organizace nebude přijímat úvěry ve smyslu § 62 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb.

2.3 Podmínky čerpání

2.3.1 Podmínky čerpání schvaluje ve smyslu výše uvedeného bodu vždy oprávněný pracovník na základě:

  1. vnitřního řízení, v souladu s metodikou rozpočtování (schválený rozpočet),
  2. vnitřního dokladu, kterým je „Rozhodnutí o použití fondu”.

2.3.2 „Rozhodnutí o použití fondu” musí obsahovat náležitosti ve smyslu § 11 odst. 1 a 2 a § 33a odst. 9 ZoÚ a § 26 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb.

2.3.3 V souladu s podpisovým řádem je pro účely použití tohoto účelového fondu stanoven jako

  1. příkazce operace: (osoba, jméno),
  2. správce rozpočtu: (osoba, jméno),
  3. hlavní účetní: (osoba, jméno).

2.3.4 Jmenovaní pracovníci jsou odpovědni za správnost finanční a účetní operace ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) a § 19 a), c) a d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.

Var.:

Do bližších podmínek pro čerpání investičních prostředků z fondu je možné zahrnout v souladu s § 55 odst. 1 vyhlášky č. 410/2009 Sb. nároky na správně provedené:

  • výběrové řízení,

  • zpracování vstupní dokumentace,

  • způsoby účtování o rozestavěné výstavbě a zařazení investice do používání,

  • způsoby poskytování záloh na investiční akce a způsoby jejího vypořádání.

Ve vnitřním předpisu si účetní jednotka stanoví způsob a formu vedení operativní evidence o jednotlivých položkách dlouhodobého majetku.

2.4 Účetnictví fondu:

2.4.1 Účetnictví fondu se vede v souladu s § 57 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., § 58 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., § 7 a § 8 ZoÚ, § 27 vyhlášky č. 410/2009 Sb. a v souladu s Českými účetními standardy č. 703 – Transfery a č. 704 – Fondy

a to na zvláštním syntetickém účtu 416 a v účelném analytickém členění.

2.4.2 Finanční prostředky fondů mohou být uloženy na samostatném bankovním účtu, anebo se sledují na AU k účtu 241.

Čl. 3

Fond odměn

Úvodní ustanovení:

Legislativní rámec:

Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu § 56 odst. 2 písm. c) a § 59 odst. 1 a 2 zákona č. 218/2000 Sb. pro „státní” příspěvkové organizace.

3.1. Tvorba

Fond je tvořen přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření. Zákon č. 218/2000 Sb. nestanoví limity pro jeho tvorbu. Minimální příděl do fondu odměn není závazně stanoven.

3.2. Užití fondu

  • Přednostně se použije na překročení přípustného objemu prostředků na platy.

  • Případně se hradí odměny zaměstnancům, které způsobí překročení závazného ukazatele limitu prostředků na platy. Z fondu nelze hradit odvody zdravotního a sociálního pojištění a tvorbu FKSP vztahujícím se k čerpání fondu odměn. Také se nemůže čerpat na překroční limitu ostatních plateb za provedení práce (dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti).

3.3 Podmínky čerpání

3.3.1 Podmínky čerpání schvaluje ve smyslu výše uvedeného bodu vždy oprávněný pracovník na základě:

  1. vnitřního řízení, v souladu s metodikou rozpočtování (schválený rozpočet),
  2. vnitřního dokladu, kterým je „Rozhodnutí o použití fondu”.

3.3.2. „Rozhodnutí o použití fondu” musí obsahovat náležitosti ve smyslu § 11 odst. 1 a 2 ZoÚ a § 33a odst. 9 ZoÚ a § 26 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb.

3.3.3. V souladu s podpisovým řádem je pro účely použití tohoto účelového fondu stanoven jako:

  1. příkazce operace: (osoba, jméno),
  2. správce rozpočtu: (osoba, jméno),
  3. hlavní účetní: (osoba, jméno).

Jmenovaní pracovníci jsou odpovědni za správnost finanční a účetní operace ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) a § 19 a) c) a d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.

3.4. Účetnictví fondu:
Příloha k účetní závěrce neobsahuje tabulku o tvorbě a čerpání fondu odměn.

3.4.1 Účetnictví fondu se vede v souladu s § 7 a 8 ZoÚ, § 27 vyhlášky č. 410/2009 Sb., v souladu Českým účetním standardem č. 704 – Fondy

a to na zvláštním syntetickém účtu 411 a v účelném analytickém členění ve smyslu „Účtového rozvrhu” organizace, který je samostatnou vnitřní směrnicí č………… a je sestaven podle požadavku § 14 odst. 2 ZoÚ.

 

3.4.2 Finanční prostředky fondů mohou být uloženy na samostatném bankovním účtu, anebo se sledují na AU k účtu 241.

Čl. 4

Fond kulturních a sociálních potřeb

Úvodní ustanovení:

Legislativní rámec:

Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu ustanovení § 60 zákona č. 218/2000 Sb. a vyhlášky č. 114/2002 Sb.

4.1 Tvorba

  • základním přídělem ze svého rozpočtu běžného roku ve výši 2 % z ročního objemu mzdových nákladů, včetně náhrady mzdy za dobu dočasné pracovní neschopnosti,

  • náhrady škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu,

  • peněžní a jiné dary určené do fondu.

4.2 Určení

Fond bude sloužit zaměstnancům organizace k účelům:

  • sociálních výpomocí,

  • rekreace,

Nahrávám...
Nahrávám...