Účetní jednotka: ……………………….
Označení: ……………………………… Číslo:……………………………………
Zpracoval: ……………………………… Kontroloval: …………………………….
Platnost: ………………………………… Závaznost: ………………………………
Datum vydání: …………………………. Vydává: ………………………………….
Nahrazuje: ……………………………… Doplňuje: ………………………………..
Počet stran: ……………………………. Přílohy: …………………………………..
Úvodní ustanovení:
Legislativní rámec:
Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu § 56 odst. 2 písm. c) zákona č. 218/2000 Sb. a § 57 odst. 1 až 4 zákona č. 218/2000 Sb.
Hospodaření s rezervním fondem organizační složky státu bude vykazováno v Příloze č. 5 účetní závěrky v tabulce:
Rezervní fond organizační složky státu
F. Doplňující informace k fondům účetní jednotky podle přílohy č. 5 k vyhlášce č. 410/2009 Sb.
Rezervní fond státní příspěvkové organizace
1.1 Vyhláška č. 410/2009 Sb. zařadila do směrné účtové osnovy dva rezervní fondy:
Zdroje fondu 413 – Rezervní fond ze zlepšeného výsledku hospodaření jsou:
Zdroje fondu 414 – Rezervní fond z ostatních titulů:
Účtování o tvorbě a použití rezervního fondu upravuje ĆUS 704 v bodu 6.
1.2 Určení
Fond bude sloužit:
- k úhradě zhoršeného hospodářského výsledku,
- k úhradě sankcí,
- k úhradě zhoršených hospodářských výsledků vzniklých před nabytím účinnosti zákona č. 218/2000 Sb. (§ 55 odst. 2),
- k doplnění fondu reprodukce majetku se souhlasem zřizovatele*,
- k překlenutí časového nesouladu mezi výnosy a náklady**.
Var:
*Souhlasem zřizovatele se rozumí schválení rozpočtu na běžný rok.
*Souhlas zřizovatele se vyžaduje v případě vzniklé potřeby.
** K úhradě potřeb nezajištěných výnosy příspěvkové organizace nebo příspěvkem zřizovatele na provoz lze rezervní fond použít v průběhu roku pouze v případě, že jeho použití bylo rozpočtováno.
**Použití fondu pro krytí nezajištěných potřeb se vždy rozpočtuje.
**Použití fondu na úhradu nezajištěných potřeb není rozpočtováno.
Účelově určené peněžní dary a peněžní prostředky poskytnuté ze zahraničí se použijí v souladu s jejich určením.
1.3 Podmínky čerpání
1.3.1 Podmínky čerpání schvaluje ve smyslu výše uvedeného bodu vždy oprávněný pracovník na základě:
- vnitřního řízení, v souladu s metodikou rozpočtování (schválený rozpočet),
- vnitřního dokladu, kterým je „Rozhodnutí o použití fondu”.
1.3.2 „Rozhodnutí o použití fondu” musí obsahovat náležitosti ve smyslu § 11 odst. 1 a 2 ZoÚ a § 33a odst. 9 ZoÚ a § 26 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb.
1.3.3 V souladu s podpisovým vzorem je pro účely použití tohoto účelového fondu stanoven jako:
- příkazce operace: (osoba, jméno),
- správce rozpočtu: (osoba, jméno),
- hlavní účetní: (osoba, jméno).
1.3.4 Jmenovaní pracovníci jsou odpovědni za správnost finanční a účetní operace ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) a § 19 a), c) a d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.
1.4 Účetnictví fondu:
1.4.1 Účetnictví fondu se vede v souladu s § 57 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., § 7 a 8 ZoÚ, § 27 vyhlášky č. 410/2009 Sb. a v souladu s Českými účetními standardy č. 703 – Transfery a č. 704 – Fondy
a to na zvláštním syntetickém účtu podle směrné účtové osnovy č. 413, 414 a v účelném analytickém členění ve smyslu „Účtového rozvrhu” organizace, který je samostatnou vnitřní směrnicí č………… a je sestaven podle požadavku § 14 odst. 2 ZoÚ.
1.4.2 Finanční prostředky fondů mohou být uloženy na samostatném bankovním účtu, anebo se sledují na AU k účtu 241.
Úvodní ustanovení:
Legislativní rámec:
Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu § 56 odst. 2 písm. b) a § 58 odst. 1 až 4 zákona č. 218/2000 Sb. pro „státní” příspěvkové organizace.
2.1 Tvorba
Hospodaření s fondem reprodukce majetku se vykazuje v Příloze č. účetní závěrky.
státní příspěvkové organizace
F. Doplňující informace k fondům účetní jednotky
Zdroje fondu jsou:
- odpisy hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku, účtované ve smyslu vnitřní směrnice „Odpisový plán”,
- …….% příděl ze zlepšeného hospodářského výsledku,
- výnosy z prodeje dlouhodobého movitého hmotného a nehmotného majetku, který nabyla příspěvková organizace ve prospěch státu darem nebo děděním,
- dary a výnosy z povolených veřejných sbírek určených na pořízení a technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku,
- výnosy z prodeje nemovitého majetku, který příspěvková organizace nabyla ve prospěch státu darem nebo děděním,
- prostředky poskytnuté ze zahraničí určenými účelově na pořízení a technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku.
2.2 Užití
Fond bude sloužit:
a. na financování pořízení a technického zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku, u dlouhodobého nehmotného majetku nad hodnotu 60 000 Kč a u dlouhodobého hmotného majetku – samostatné movité věci nad 40 000 Kč Majetek pod stanovenou hranicí se pořizuje z provozních nákladů.
b. jako doplňkový zdroj financování oprav a udržování hmotného a nehmotného dlouhodobého i krátkodobého majetku a na pořízení hmotného a nehmotného krátkodobého majetku.
Var.:
organizace nebude požívat fond jako doplňkový zdroj financování oprav a udržování hmotného a nehmotného dlouhodobého i krátkodobého majetku a na pořízení hmotného a nehmotného krátkodobého majetku,
c. k úhradě úvěrů přijatých podle § 62 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb.
Var.:
organizace nebude přijímat úvěry ve smyslu § 62 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb.
2.3 Podmínky čerpání
2.3.1 Podmínky čerpání schvaluje ve smyslu výše uvedeného bodu vždy oprávněný pracovník na základě:
- vnitřního řízení, v souladu s metodikou rozpočtování (schválený rozpočet),
- vnitřního dokladu, kterým je „Rozhodnutí o použití fondu”.
2.3.2 „Rozhodnutí o použití fondu” musí obsahovat náležitosti ve smyslu § 11 odst. 1 a 2 a § 33a odst. 9 ZoÚ a § 26 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb.
2.3.3 V souladu s podpisovým řádem je pro účely použití tohoto účelového fondu stanoven jako
- příkazce operace: (osoba, jméno),
- správce rozpočtu: (osoba, jméno),
- hlavní účetní: (osoba, jméno).
2.3.4 Jmenovaní pracovníci jsou odpovědni za správnost finanční a účetní operace ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) a § 19 a), c) a d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.
Var.:
Do bližších podmínek pro čerpání investičních prostředků z fondu je možné zahrnout v souladu s § 55 odst. 1 vyhlášky č. 410/2009 Sb. nároky na správně provedené:
-
výběrové řízení,
-
zpracování vstupní dokumentace,
-
způsoby účtování o rozestavěné výstavbě a zařazení investice do používání,
-
způsoby poskytování záloh na investiční akce a způsoby jejího vypořádání.
Ve vnitřním předpisu si účetní jednotka stanoví způsob a formu vedení operativní evidence o jednotlivých položkách dlouhodobého majetku.
2.4 Účetnictví fondu:
2.4.1 Účetnictví fondu se vede v souladu s § 57 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., § 58 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., § 7 a § 8 ZoÚ, § 27 vyhlášky č. 410/2009 Sb. a v souladu s Českými účetními standardy č. 703 – Transfery a č. 704 – Fondy
a to na zvláštním syntetickém účtu 416 a v účelném analytickém členění.
2.4.2 Finanční prostředky fondů mohou být uloženy na samostatném bankovním účtu, anebo se sledují na AU k účtu 241.
Úvodní ustanovení:
Legislativní rámec:
Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu § 56 odst. 2 písm. c) a § 59 odst. 1 a 2 zákona č. 218/2000 Sb. pro „státní” příspěvkové organizace.
3.1. Tvorba
Fond je tvořen přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření. Zákon č. 218/2000 Sb. nestanoví limity pro jeho tvorbu. Minimální příděl do fondu odměn není závazně stanoven.
3.2. Užití fondu
-
Přednostně se použije na překročení přípustného objemu prostředků na platy.
-
Případně se hradí odměny zaměstnancům, které způsobí překročení závazného ukazatele limitu prostředků na platy. Z fondu nelze hradit odvody zdravotního a sociálního pojištění a tvorbu FKSP vztahujícím se k čerpání fondu odměn. Také se nemůže čerpat na překroční limitu ostatních plateb za provedení práce (dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti).
3.3 Podmínky čerpání
3.3.1 Podmínky čerpání schvaluje ve smyslu výše uvedeného bodu vždy oprávněný pracovník na základě:
- vnitřního řízení, v souladu s metodikou rozpočtování (schválený rozpočet),
- vnitřního dokladu, kterým je „Rozhodnutí o použití fondu”.
3.3.2. „Rozhodnutí o použití fondu” musí obsahovat náležitosti ve smyslu § 11 odst. 1 a 2 ZoÚ a § 33a odst. 9 ZoÚ a § 26 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb.
3.3.3. V souladu s podpisovým řádem je pro účely použití tohoto účelového fondu stanoven jako:
- příkazce operace: (osoba, jméno),
- správce rozpočtu: (osoba, jméno),
- hlavní účetní: (osoba, jméno).
Jmenovaní pracovníci jsou odpovědni za správnost finanční a účetní operace ve smyslu § 18 odst. 2 písm. b) a § 19 a) c) a d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.
3.4. Účetnictví fondu:
Příloha k účetní závěrce neobsahuje tabulku o tvorbě a čerpání fondu odměn.
3.4.1 Účetnictví fondu se vede v souladu s § 7 a 8 ZoÚ, § 27 vyhlášky č. 410/2009 Sb., v souladu Českým účetním standardem č. 704 – Fondy
a to na zvláštním syntetickém účtu 411 a v účelném analytickém členění ve smyslu „Účtového rozvrhu” organizace, který je samostatnou vnitřní směrnicí č………… a je sestaven podle požadavku § 14 odst. 2 ZoÚ.
3.4.2 Finanční prostředky fondů mohou být uloženy na samostatném bankovním účtu, anebo se sledují na AU k účtu 241.
Fond kulturních a sociálních potřeb
Úvodní ustanovení:
Legislativní rámec:
Tato vnitřní směrnice je zpracována ve smyslu ustanovení § 60 zákona č. 218/2000 Sb. a vyhlášky č. 114/2002 Sb.
4.1 Tvorba
-
základním přídělem ze svého rozpočtu běžného roku ve výši 2 % z ročního objemu mzdových nákladů, včetně náhrady mzdy za dobu dočasné pracovní neschopnosti,
-
náhrady škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu,
-
peněžní a jiné dary určené do fondu.
4.2 Určení
Fond bude sloužit zaměstnancům organizace k účelům:
-
sociálních výpomocí,
-
rekreace,
- …