dnes je 19.4.2024

Input:

Účetní závěrka

22.11.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Účetní závěrka

Jaroslava Svobodová

Pojem

Účetní závěrka jsou v podstatě systematicky setříděné přehledy informací na určité úrovni syntetiky vypovídající o majetkové a finanční situaci, o výsledku hospodaření a jeho struktuře, dále o zdrojích a užití peněžních prostředků každé účetní jednotky bez rozdílu organizačně-právního uspořádání.

Hlavním cílem účetní závěrky obecně, ale i v příspěvkové organizaci, je podávat věrný a poctivý obraz účetní jednotky o:

  • stavu jejího majetku a závazcích k určitému datu (rozvaha),

  • výsledku hospodaření za vykazovaný časový interval – účetní období (výkaz zisku a ztráty),

  • změnách její finanční situace (přehled o peněžních tocích),

  • přehledu její finanční pozice (přehled o změnách vlastního kapitálu),

  • a dalších informacích uvedených v příloze účetní závěrky jako vysvětlujícího dokumentu.

Účetní závěrka je nedílný celek a tvoří ji:

  1. rozvaha (bilance),
  2. výkaz zisku a ztráty,
  3. příloha, která vysvětluje a doplňuje informace obsažené v částech uvedených pod písmeny a) a b), zejména naplněním § 7 odst. 3 až 5 a § 19 odst. 5 a 6 ZoÚ.

Vybrané účetní jednotky sestavují přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu vždy, pokud k rozvahovému dni a za bezprostředně předcházející účetní období splní obě kritéria uvedená v § 20 odst. 1 písm. c) ZoÚ bodech 1 a 2, tzn. že k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z uvedených hodnot:

1. aktiva celkem 40 000 000 Kč,

2. roční úhrn čistého obratu 80 000 000 Kč.

Části účetní závěrky, obsah a způsob jejich sestavení jsou stanoveny nejen zákonem č. 563/1991 Sb., ale i vyhláškou č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (zákon o účetnictví), ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky.

Soubor předepsaných jednotlivých částí je označován termínem účetní závěrka [§ 18 odst. 1 písm. a) až c) ZoÚ a § 1 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb.].

Forma a náležitosti účetní závěrky

Podle § 18 odst. 2 a odst. 3 ZoÚ musí účetní závěrka obsahovat:

  • u účetních jednotek podle § 1 odst. 2 písm. a) až c) a § 1 odst. 2 písm. i) až l) ZoÚ obchodní firmu nebo název a sídlo; u účetních jednotek podle § 1 odst. 2 písm. d) až h) ZoÚ obchodní firmu nebo jméno, bydliště a sídlo, liší-li se od bydliště,

  • identifikační číslo osoby, pokud je má účetní jednotka přiděleno, a v souladu se zákonem upravujícím veřejné rejstříky právnických a fyzických osob (dále jen "veřejný rejstřík") informaci o zápisu do veřejného rejstříku uváděnou na obchodních listinách,

  • právní formu účetní jednotky případně informaci o tom, že účetní jednotka je v likvidaci,

  • předmět podnikání nebo jiné činnosti, případně účel, pro který byla zřízena,

  • rozvahový den (§ 19 odst. 1 ZoÚ) nebo jiný okamžik, k němuž se účetní závěrka sestavuje (§ 19 odst. 3 ZoÚ),

  • okamžik sestavení účetní závěrky,

  • rozvahový den (§ 19 odst. 1 ZoÚ) nebo jiný okamžik, k němuž se účetní závěrka sestavuje (§ 19 odst. 3 ZoÚ),

  • a musí k ní být připojen podpisový záznam statutárního orgánu účetní jednotky podle § 18 odst. 3 písm. f) ZoÚ.

Účetní závěrka je průkazný účetní záznam a v návaznosti na § 33a ZoÚ musí být připojen podpisový záznam, který zaručuje průkaznou a jednoznačnou původnost.

Konstrukce účetní závěrky

Struktura účetní závěrky a obsahového vymezení položek účetní závěrky je dána vyhláškami, které tvoří právní rámec pro způsoby vykazování a předávání dat, např. vyhláška č. 410/2009 Sb., vyhláška č. 383/2009 Sb.

Součástí všech tam uvedených ustanovení k účetní závěrce je stanovení:

  • formy, náležitostí, obsahu a struktury jednotlivých částí účetní závěrky,

  • závazných vzorů jednotlivých částí účetní závěrky,

  • předkládací cesty údajů a podmínky pro předávání datových souborů vyjmenovanými subjekty

  • a organizačních podmínek, mezi které patří:

    1. předmět předávání dat,
    2. odpovědnost za předávání dat,
    3. určení příjemce dat,
    4. režimy zpracování předávaných dat,
    5. systém kontrol.

Dále vyhláška stanovuje technologické podmínky, mezi které řadíme:

  • název datových souborů,

  • strukturu datových souborů,

  • způsob zaokrouhlování údajů při tvorbě výkazu,

  • další pokyny, např. vysvětlivky k sestavení finančních výkazů.

Účetní závěrka se v souladu s § 3 odst. 5 vyhlášky č. 410/2009 Sb. sestavuje v peněžních jednotkách české měny; vykazuje se v tisících Kč s přesností na dvě desetinná místa. Sestavení účetní závěrky je otázkou vhodného algoritmu a softwarového vybavení. V podstatě jde o přenesení údajů z konečného účtu rozvažného a účtu výsledku hospodaření. Přesto se nesmí zapomínat, že míra přesnosti a spolehlivosti je přímo úměrná zvolenému způsobu účtování v účetní jednotce.

Hlediska a požadavky na sestavení účetní závěrky

Při sestavení účetní závěrky se mimo formálních náležitostí a obecných zásad musejí zohlednit hlediska:

  • srozumitelnost informací,

  • přednost obsahu před formou,

  • závažnost, relevantnost informací (významnost),

  • srovnatelnost informací,

  • akruální princip.

Uvedená hlediska podtrhují uživatelské a ekonomické pojetí účetnictví a účetní závěrky. Ty mají sloužit různě strukturovaným uživatelům k dalším ekonomickým analýzám a rozhodnutím. Podtrhují skutečnost, že nejde "jen" o plnění centrální metodiky, ale zejména o potřebný (jedinečný) nástroj finančního řízení a dalších potřeb organizace a veřejných rozpočtů vůbec.

Dodržované zásady

Při sestavování účetní závěrky musí být dodržena zásada kontinuity, tzn. návaznosti jednoho účetního období na druhé. Jinými slovy to znamená, že počáteční rozvaha a počáteční stavy rozvahových účtů musejí navazovat na konečnou rozvahu a konečné zůstatky rozvahových účtů za předchozí účetní období. To rovněž znamená, že jakmile byla sestavena, odevzdána a schválena účetní závěrka, nelze stavy účtů opravovat. Podle § 17 odst. 7 ZoÚ po schválení účetní závěrky nesmí účetní jednotka přidávat další účetní zápisy kdykoliv později do uzavřených účetních knih s výjimkou vyjmenovaných případů, ale ty se na příspěvkové organizace nevztahují.

Další zásadou je zásada kompatibility, spočívající v užití účetních metod (např. způsoby oceňování), které jsou stanoveny zákonem, především zákonem o účetnictví. Dále je to zásada významnosti, resp. věcná (materiální) zásada, která znamená, že musejí být uvedeny všechny data a informace, které se staly předmětem účetnictví a jsou potřebné ke zjištění věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví (srovnejte § 2 a § 7 ZoÚ).

Závazné vzory – stručná charakteristika

Závazné vzory účetní závěrky jsou stanoveny v přílohách vyhlášky.

Příloha č. 1 – Rozvaha pro příspěvkové organizace

Struktura rozvahy je závazně upravena právní normou – vyhláškou. Rozvaha je založena na bilančním principu. Rozvaha zachycuje majetek organizace ze dvou hledisek. Na straně aktiv je uvedeno, z jakých položek se celkový majetek organizace skládá, tj. hledisko konkrétních forem majetku (např. software, stavby, pozemky, nedokončené investice, zásoby, pohledávky, peníze a účty v bankách atd.). Na straně pasiv je uvedeno, jak byly konkrétní formy majetku pořízeny, zda z vlastních nebo cizích zdrojů. To je tzv. hledisko zdrojů financování majetku.

Rozvaha tedy podává rychlé a přehledné informace z oblasti aktiv o:

  • konkrétních druzích majetku,

  • ocenění majetku,

  • opotřebení majetku,

  • případném dočasném snížení hodnoty majetku (opravné položky).

Při posuzování zdrojů (pasiv) organizace lze určit zejména:

  • výši zdrojů a jejich strukturu vzhledem k vlastnictví (vlastní a cizí zdroje),

  • časové omezení zdrojů (dlouhodobé či krátkodobé závazky včetně úvěrů),

  • akceptování zásady opatrnosti (tvorba rezerv).

Koncepce rozvahy

Základní rozdělení podle současné metodiky:

  • Stálá aktiva

    1. dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek,
    2. dlouhodobý finanční majetek,
    3. dlouhodobé pohledávky.
  • Oběžná aktiva

    1. zásoby,
    2. krátkodobé pohledávky včetně přechodných účtů aktiv,
    3. krátkodobý finanční majetek.

U jednotlivých položek aktiv se sleduje:

  • brutto stav, tj. ocenění majetkové složky podle jednotlivých ustanovení zákona o účetnictví a podle § 4 a § 11 až § 25 vyhlášky č. 410/2009 Sb.,

  • korekce upravující ocenění majetku (oprávky, popř. opravné položky k příslušné složce

Nahrávám...
Nahrávám...