Při stanovení výše odměn, resp. před přijetím usnesení, kterým zastupitelstvo zamýšlí stanovit výši měsíčních odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce, je vhodné přihlédnout předem stanoveným způsobem k jejich účasti na jednání orgánů obce, jejichž jsou členy a také k plnění individuálních úkolů.
Náležitosti usnesení, kterým zastupitelstvo obce stanoví odměny neuvolněným členům zastupitelstva:
-
stanovení konkrétní výše odměny za výkon jednotlivých neuvolněných funkcí, přičemž výše odměny nesmí být vyšší, než je maximální výše dle nařízení vlády
č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků, a v případě neuvolněného starosty pak nesmí být zároveň nižší než 0,3 násobek výše odměny, která by v dané obci náležela uvolněnému starostovi,
-
určení data, od kterého budou odměny neuvolněným členům ve stanovené výši náležet (toto datum nesmí předcházet datu přijetí usnesení, kterým byly odměny neuvolněným členům zastupitelstva obce stanoveny a není-li v usnesení datum výslovně stanoveno, lze odměny poskytovat ode dne přijetí usnesení),
-
ministerstvo vnitra ve svých metodických materiálech doporučuje také stanovit datum, od kterého budou stanovené odměny náležet těm členům zastupitelstva, kteří získají mandát později, případně získají funkci při personální změně v obsazení rady, výborech a komisích.
Dále může být usnesení doplněno o rozhodnutí, zda bude poskytována a pravidla ke stanovení výše souhrnné odměny, případně pak i o další pravidla související s problematikou odměn (např. přihlédnutí k účasti na zasedání orgánů obce). Usnesení by pak mělo obsahovat:
-
rozhodnutí zda bude v případě souběhu více funkcí poskytována souhrnná odměna, a stanovit konkrétní kombinace funkcí, za které se bude souhrnná odměna poskytovat včetně výsledné částky odměny, přičemž poskytování souhrnné odměny je přípustné nejvýše za tři různé funkce, kterými jsou: funkce člena rady obce, předsedy nebo člena výboru zastupitelstva obce, předsedy nebo člena komise rady obce, předsedy nebo člena zvláštního orgánu obce).
Nebo lze pravidla resp. podmínky související s problematikou odměňování neuvolněných zastupitelů a případně s peněžitým plněním fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva obce upravit v "zásadách" či "směrnici" zastupitelstva.
V případě souběhu funkcí lze do souhrnné odměny zahrnout odměny za funkce (a to v jakékoliv jejich kombinaci):
-
člen rady obce,
-
předseda nebo člen výboru zastupitelstva obce,
-
předseda nebo člen komise rady obce,
-
předseda nebo člen zvláštního orgánu obce.
Naopak do souhrnné odměny nelze zařadit níže uvedené vzájemné kombinace funkcí:
-
starosta a jakákoliv jiná funkce,
-
místostarosta a jakákoliv jiná funkce,
do souhrnu s jakoukoliv funkcí nelze zařadit funkci člena zastupitelstva a do souhrnu rovněž nelze zařadit funkci předsedy výboru (komise) s funkcí člena téhož výboru (komise).
S přihlédnutím k časové náročnosti a četnosti svatebních obřadů (tj. obřadů, při nichž je neuvolněný člen zastupitelstva oprávněn k přijímání projevu vůle snoubenců, že spolu vstupují do manželství) může zastupitelstvo obce při stanovování odměn zvýšit odměnu příslušnému neuvolněnému členovi zastupitelstva až o 2 000 Kč nad maximální výši odměny stanovené nařízením vlády č. 318/2017 Sb. Obdobně, tzn. až o 2 000 Kč nad maximální výši odměny stanovené za výkon jeho funkce zákonem o obcích a nařízením vlády, lze zvýšit odměnu neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je…